Archive for the ‘Info Europa Potpourri’ Category

18
oct.

Potpourri participa la Caravana SEV

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Andreea Floroiu, formator, prezinta SEV

Andreea Floroiu, formator, prezinta SEV

În urma unui seminar de informare organizat de Asociația “Lumea lui Pinocchio” din Panciu, în parteneriat cu Caravana SEV, Asociaţia Potpourri, alte asociații non-profit și tinerii din Vrancea au aflat despre oportunitățile și beneficiile pe care Serviciul European de Voluntariat (SEV) le oferă. 

Seminarul la care au participat şi membrii Potpourri, Olga, Costi şi Ana, s-a desfășurat duminică, 13.10.2013, la sediul Bibliotecii Județene “Duiliu Zamfirescu” Vrancea și a avut ca grupuri țintă asociațiile și fundațiile non-profit interesate de promovarea și dezvoltarea voluntariatului, dar și tinerii care aspiră la un stagiu de voluntariat în străinătate.

Evenimentul Caravanei SEV face parte din proiectul “gONG: Voluntariatul intră în scenă!”, un proiect finanțat de Comisia Europeană prin Programul TiA (Tineret în Acțiune) – Structuri de Suport SEV, derulat de Pro Vobis în parteneriat cu Asociația “A.R.T. Fusion”, Asociația “Creativ”, Asociația “Team for Youth” și Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca. Scopul Caravanei SEV a fost acela de a aduce la cunoștința participanților oportunitățile pe care Serviciul European de Voluntariat le oferă atât tinerilor care vor să devină voluntari europeni cât și organizațiilor care doresc să se acrediteze ca organizații de trimitere sau organizații gazdă.

La seminarul de la Biblioteca Județeană au participat mai multe asociații non-profit, printre care Asociația “Potpourri”, Asociația “Focul Viu”, Asociaţia pentru Conservarea Diversităţii Biologice, Asociaţia “Change Your Life Style For You” și Asociația “Cărți Deschise”, dar și tineri interesați să afle mai multe detalii cu privire la stagiile de voluntariat ale SEV în străinătate. Timp de trei ore și jumătate participanții au avut ocazia să afle răspunsuri cu privire la SEV de la trei categorii diferite de persoane resursă. Prima categorie a fost reprezentată de Andreea Floroiu, formator TiA, care a ținut seminarul de informare despre SEV. Cea de a doua categorie de persoane resursă a fost reprezentată de Adina Petrea, membră a Asociației “Lumea lui Pinocchio” care a vorbit despre SEV din perspectiva unei organizației acreditate cu ani de experiență ca organizație gazdă și de trimitere a voluntarilor în stagii de voluntariat internaționale. Ultima categorie a fost reprezentată de voluntarii români (Nicoleta, stagiu SEV de un an în Olanda, încheiat) şi străini (Viola, Sara, Carla și Rosio, în prezent voluntari SEV la Asociația “Lumea lui Pinocchio”, respectiv la Asociația pentru Conservarea Diversității Biologice) care au împărtășit celor prezenți din experiențele lor.

Participanții au putut astfel afla informaţii clare și concise despre tot ceea ce înseamnă acreditarea, implementarea și derularea proiectelor SEV, dar şi răspunsuri la întrebări esențiale precum: De ce sunt proiectele SEV o oportunitate pentru organizaţii/tinerii voluntari?, Care sunt beneficiile unui stagiu de voluntariat în străinătate?, Cine poate lua parte la SEV? etc.

Ce este SEV?

Serviciul European de Voluntariat sau SEV/EVS este un program al Comisiei Europene, finanţat prin programul Tineret în Acţiune (www.tinact.ro), care stimulezează mobilitatea transnaţională şi implicarea în proiecte de voluntariat a tinerilor. SEV permite tinerilor cu vârste între 18 şi 30 de ani să desfăşoare stagii de voluntariat pentru perioade de câteva săptămâni până la 12 luni în organizaţii dintr-o altă ţară decât ţara de reşedinţă. SEV promovează coeziunea socială, solidaritatea şi toleranţa între tinerii europeni, cât şi cetăţenia activă. Programul este o oportunitate de dezvoltare personală şi profesională adresată tinerilor europeni prin intermediul experienţelor de învăţare non-formală pe care le prilejuieşte voluntariatul. În urma unei astfel de experiențe tinerii îşi îmbunătăţesc sau dobândesc competenţe care îi ajută să se dezvolte şi să se integreze social. Anual, câteva mii de tineri europeni, printre care şi români, participă la stagii SEV în Europa! Mai multe detalii despre SEV și pe pagina www.voluntareuropean.ro.

Articol scris de Olga Unguru, membru Potpourri

Voluntari SEV romani si italieni

Voluntari SEV romani si italieni

Carla, noul voluntar SEV italian in Panciu

Carla, noul voluntar SEV italian in Panciu

Adina Petrea (stanga), As. Lumea lui Pinocchio-Panciu

Adina Petrea (stanga), As. Lumea lui Pinocchio-Panciu

Certificatul Youthpass este un document de recunoaștere a activităților de formare și a competențelor obținute în cadrul Programului Tineret în Acțiune (TiA), program care vizează susținerea activităților de învățare non-formală pentru tineri. TiA continuă programul Tineret (2000-2006) și este implementat în perioada 2007-2013.

Certificatul vizează competențele obținute în contexte non-formale (și informale). Cum aceste competențe rămân de obicei necertificate, ele sunt dificil de utilizat în parcursul ulterior de formare sau dezvoltare profesională.

Ca atare, aceasta nouă inițiativă, intrată în vigoare in iulie 2007, oferă tinerilor implicați în proiecte Tineret în Acțiune posibilitatea de a descrie ce au făcut/învățat/obținut (în termeni de activități, cunoștinte, abilități, atitudini) prin participarea la proiectele respective.

În schimb, Certificatul Youthpass nu reprezintă:
* un document care oferă anumite drepturi posesorului,
* o acreditare formală a unor competențe,
* un document care înlocuiește certificările obținute în cadrul învățării formale,
* un certificat pentru persoanele care participă la activități în afara programului TiA,
* un document de recunoaștere a unor rezultate ale învățării în cadrul programului Tineret (care a fost finalizat in 2006).

Certificatul Youthpass poate fi folosit pentru a:
* administra mai bine parcursul de formare individuală și a reflecta rezultatele învățării non-formale,
* obține o recunoaștere socială a activității tinerilor,
* mări șansele de angajare ale tinerilor,
* mări șansele lor de acces la diferite forme de învățare permanentă.

Învățarea non-formală:
Învățarea non-formală se desfășoară în afara curriculum-ului din sistemul de educație formală. Spre deosebire de învățarea formală, care este structurata și parte a unui sistem reglementat, cu proceduri de certificare/validare recunoscute, și de învățarea informală, care este neplanificată și în general nestructurată, putând avea loc oricunde și oricând, învățarea non-formală este voluntară și planificată.

Învățarea non-formală presupune, în general:
• o delimitare clara în raport cu activitățile de învățare din sistemul formal (școli, universități, centre de formare, învățământ la distanța etc.),
• structurare (obiective precise, stabilite în avans; instrumente și metode de învățare clar precizate; program bine definit cu termene limită; implicarea mentorilor sau formatorilor),
• lipsa unei certificări formale a rezultatelor învățării,
• participarea activă a celor care învăță,
• metode inovative și neconvenționale.

Pentru informații suplimentare consultați site-ul http://www.europass-ro.ro

5
iul.

Portofoliul Europass – documente europene utile

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Europass este portofoliu personal de documente pe care cetățenii îl pot folosi pentru a-și face cunoscute calificările și competențele în Europa, în vederea facilitării accesului pe piața muncii sau al accesului la programe de educație și formare. Nu este vorba de un instrument de validare sau recunoaștere oficială a competențelor și calificărilor, ci de o platformă comună de prezentare a acestora, care facilitează recunoașterea lor la nivel european.

Portofoliul Europass cuprinde cinci documente:
1. Curriculum Vitae
2. Pașaportul lingvistic
3. Suplimentul la certificatul profesional
4. Suplimentul la diploma de licență
5. Documentul de mobilitate

Toate documentele Europass se eliberează gratuit și pot fi utilizate de oricine indiferent de nivel și domeniu de activitate pentru a facilita accesul pe piața muncii și la programe de formare. Documentele sunt, de asemenea, utile pentru a avea o imagine mai clară cu privire la cunoștințele, calificările și competențele dvs., pentru organizarea propriului parcurs de dezvoltare și formare.

Puteți contacta Responsabilul Europass aici sau la telefon (021) 201 07 67.

De asemenea, puteți consulta lista Centrelor Naționale Europass.

 

Curriculum Vitae

CV-ul Europass este documentul de baza al Portofoliului și oferă un cadru comun de descriere a competențelor și calificărilor. El înlocuiește CV-ul european, lansat în 2002.
CV-ul poate fi completat în următoarele moduri:

  • Descărcați formularul de CV Europass și îl completați ulterior. Formularul este disponibil în format Word sau PDF. De asemenea, puteți descărca instrucțiuni de completare și exemple de formulare completate.

Aici puteți completa CV-ul dvs. Europass online.

Aici puteți consulta instrucțiunile de completare.

Aici puteți vedea exemple de CV Europass.

 

Pașaportul European al Competențelor

Ce este?

Un portofoliu electronic care permite oricarei persoane să-și prezinte într-un mod comprehensiv competențele și calificările.

La ce folosește?

Pașaportul European al Competențelor (PEC) vă poate sprijini în:

  • găsirea unui loc de muncă,
  • accesarea unui curs de formare,
  • validarea competențelor pe care le dețineți.

Cum îl puteți completa?

Aici puteți începe crearea propriului Pașaport European al Competențelor prin adăugarea diferitelor documente care atestă competențele și calificările dumneavoastră. Aceste documente pot fi Pașaportul lingvistic, Suplimentul la certificatul profesional, Suplimentul la diploma de licență, copii ale diplomelor sau certificatelor de calificare etc.

Pașaportul lingvistic

Pașaportul lingvistic Europass este un instrument de autoevaluare a competențelor lingvistice. Pașaportul este parte a Portofoliului Lingvistic European, creat de către Consiliul Europei.

Documentul poate fi completat în următoarele moduri:

  • Descarcați formularul de Pașaport lingvistic Europass și îl completați ulterior. Formularul este disponibil în format Word sau PDF. De asemenea, puteți descărca instrucțiuni de completare și exemple de formulare completate.

Aici puteți completa Pașaportul lingvistic online.

Aici puteți consulta instrucțiunile de completare.

Aici puteți vedea exemple de pașaport lingvistic și grila de auto-evaluare.

 

Suplimentul la diploma de licență

Suplimentul la diploma de licență este un document anexat diplomei de licență, care oferă o descriere standardizată a tipului și nivelului calificării, a conținutului, a cadrului instituțional și a programului de studii absolvit, precum și a rezultatelor obținute pe parcursul studiilor. Suplimentul la diplomă se eliberează numai după promovarea examenului de finalizare a studiilor. Documentul este redactat bilingv, în limba română și într-o limbă de largă circulație.

Avantaje pentru studenți:

  • Facilitează compararea rezultatelor academice și a competențelor dezvoltate;
  • Oferă o descriere a carierei academice și a competențelor achiziționate pe durata studiilor;
  • Oferă o descriere obiectivă a realizărilor și competențelor achiziționate;
  • Facilitează accesul la oportunități de lucru sau studiu în străinătate.

Avantaje pentru instituții de învățământ superior:

  • Crește transparența calificărilor prin facilitarea recunoașterii academice și profesionale;
  • Crește vizibilitatea instituției la nivel european;
  • Facilitează angajarea absolvenților de învățământ superior;
  • Oferă un cadru european comun de descriere a rezultatelor învățării;

Suplimentul la certificatul profesional

Suplimentul la certificatul profesional, parte a Portofoliului Europass, este un document care prezintă într-o formă standardizată și explică informațiile conținute în certificatele de competență profesională eliberate de instituțiile acreditate (formatori autorizați). Suplimentul nu reprezintă un substitut al certificatului original și nu propune un sistem separat de recunoaștere sau validare a competențelor profesionale.

Suplimentul poate fi eliberat doar de către instituția care a emis certificatul de competență profesională.

Documentul este util pentru cei care doresc să urmeze cursuri (de specializare, calificare, recalificare) sau pentru angajare (mai ales când e vorba de o instituție de educație/formare sau de un angajator dintr-o altă țară europeană) și trebuie să prezinte documente cu privire la educația/formarea anterioară.

Pentru a avea acces la formulare, trebuie să vă înregistrați ca utilizator (www.europass-ro.ro, optiunea „Înregistrare”, în colțul din dreapta sus). După completarea datelor de înregistrare, numele de utilizator și parola vor fi primite prin email. Contul de utilizator trebuie activat, urmând instrucțiunile din email.

Aici puteți descărca formularul suplimentului la certificatul profesional, în limba română.

Aici puteți descărca formularul suplimentului la certificatul profesional, în limba engleză.

Aici puteți descărca formularul suplimentului la certificatul profesional, în limba franceză.

Documentul de mobilitate

Documentul de mobilitate Europass este un document de prezentare a unei perioade de învățare/formare organizate într-o altî țară europeană (state membre UE, statele EFTA / EEA și țările candidate). Poate fi vorba de un stagiu de formare profesională într-o firmă, voluntariat în cadrul unui ONG, participarea la un program de mobilitate academică sau schimburi universitare, stagii de mobilitate în cadrul unui proiect european etc.

Experiența de mobilitate Europass este monitorizată de două instituții aflate în parteneriat – una în țara de origine, cealaltî în țara gazdă. În cadrul acestui parteneriat, cele două instituții stabilesc de comun acord obiectivele, conținutul și durata mobilității. De asemenea, fiecare participant urmează să fie ghidat și sprijinit de un mentor pe durata mobilității.

Orice persoană care a urmat o perioada de studiu / formare sau un stagiu într-o altă țară europeană poate beneficia de acest document, indiferent de vârsta sau nivelul sau de educație. Fiecare mobilitate trebuie susținută de un parteneriat între două organizații din țări diferite. Organizațiile partenere pot fi școli, universități, centre de formare, firme, ONG-uri, centre de cercetare etc.

Cum puteți participa

Persoanele interesate de efectuarea unei mobilități Europass trebuie să se adreseze instituției care umează să organizeze perioada de mobilitate. Selectarea persoanelor care urmează să beneficieze de mobilitățile respective este exclusiv responsabilitatea instituției organizatoare. Documentele de mobilitate urmează să fie eliberate de către instituția care organizează activitățile de mobilitate, după ce solicitările de eliberare a documentelor au fost validate de Centrul Național Europass. Formularele pot fi accesate doar în urma înregistrării ca utilizator pe site-ul Europass.

Important pentru beneficiarii Mobilități individuale de formare continua – Comenius:

Demersurile pentru eliberarea documentului de mobilitate sunt efectuate de inspectorul pentru programe educaționale europene din cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, respectiv Inspectoarele Școlare Județene, după caz. Lista inspectorilor pentru programe educaționale europene poate fi consultată aici.

Documentul de mobilitate Europass poate fi emis numai dacă perioada de mobilitate:

  • are loc în cadrul unui program comunitar (Învățare pe tot parcursul vieții), sau
  • respectă următoarele condiții:
    • este inițiată de către o instituție (organizație) din țara de origine a beneficiarului, în scopul învățării / formarii profesionale,
    • între instituția inițiatoare și cea gazdă se încheie un acord scris în care sunt menționate: conținutul, obiectivele, durata stagiului, modul de pregătire lingvistică, mentorul/persoana de referință în instituția de origine și în instituția gazdă,
    • exista o solicitare de eliberare a documentului, validată de către CNE.

Aici puteți completa formularul prin care solicitați eliberarea de documente de mobilitate Europass, puteți consulta statutul solicitării dvs. sau o puteți anula.

Pentru a avea acces la formulare, trebuie să vă înregistrați ca utilizator (www.europass-ro.ro, opțiunea „Cont nou”, în colțul din dreapta sus). După completarea datelor de înregistrare, numele de utilizator și parola vor fi primite prin email. Contul de utilizator trebuie activat, urmând instrucțiunile din email.

Aici puteți descărca formularul documentului de mobilitate (EN).

Aici puteți descărca formularul documentului de mobilitate (FR).

7
iun.

SEV – Serviciul European de Voluntariat pentru tineri

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Ce înseamnă să faci voluntariat? Să ajuți, să schimbi, să te implici, să crezi. Și să înveți! Mai presus de toate, asta urmărește Serviciul European de Voluntariat (SEV) – serviciu prin care tinerii pot face stagii de voluntariat într-o altă țară din Uniunea Europeana, din vecinătatea UE sau într-o altă țară parteneră din lume. Pot ajuta, pot schimba și se pot implica într-o altă comunitate, învățând, în același timp, atât de multe lucruri despre o altă cultură și despre ei înșiși. SEV promovează implicarea, toleranța între tineri, diversitatea și credința că poți schimba lucrurile, oriunde ai fi. Serviciul European de Voluntariat reprezintă o experiență unică în viața unui tânăr care dorește să-și îmbogățească propria cultură, să cunoască alți oameni și, în acest timp, să facă ceea ce îi place.

Indiferent de natura activității pe care un tânăr o derulează pe parcursul stagiului sau – poate fi vorba de activități culturale, de tineret, sociale, sportive, activități de mediu… – SEV este o provocare!

Mentorul

Orice voluntar beneficiază în cadrul stagiului sau de suportul unui mentor. Mentorul este responsabil cu acordarea de suport și sprijinirea voluntarului pe tot parcursul stagiului.

Youthpass

Orice persoană care a participat într-un proiect prin „Serviciul European de Voluntariat” este îndreptățită să primească un certificat Youthpass, care descrie și validează experiența de învățare nonformală și informală dobândită în cadrul proiectului.

Toate certificatele Youthpass au o structură comună, conținând următoarele informații:

– detalii personale cu privire la participant

– descriere generală a Acțiunii relevante din cadrul Programului

– informații importante privind proiectul și activitățile realizate de către participant

– descriere și evaluare a rezultatului învățării de către participant în timpul proiectului.

Prin Youthpass, Comisia Europeană asigură faptul că experiența din cadrul programului este recunoscută ca experiență educațională și ca perioadă de învățare nonformală și informală.

Acest document poate fi foarte util pentru viitorul parcurs educațional sau profesional al participantului.

Elemente caracteristice Serviciului European de Voluntariat:

OG- organizație gazdă de primire voluntari

OT- organizație de trimitere voluntari

1) Stagiul – este perioada propriu-zisă pe care voluntarul o petrece la OG, derulând un program de activități care nu are scop lucrativ și nu este plătit.

2) Ciclul de formare și evaluare – fiecare voluntar trebuie să participe la sesiunile de formare dinaintea plecării în stagiu și din momentul sosirii la OG; la mijlocul stagiului de voluntariat are loc o sesiune de evaluare, urmată, apoi, de o sesiune de evaluare finală a activității.

3) Susținerea permanentă a voluntarului – atât organizația de trimitere, cât și organizația gazdă trebuie să îi acorde voluntarului sprijin administrativ, lingvistic, susținere personală și sprijin pentru derularea activităților.

Activitatea SEV poate fi:

  • individuală – un voluntar este trimis de către organizația de trimitere la organizația gazdă.
  • de grup – între 2 și 100 de voluntari sunt trimiși de una sau mai multe OT la una sau mai multe OG; voluntarii își derulează stagiile în același timp, tematica activităților fiind comună.

Activitate SEV individuală:

Numărul participanților: 1 voluntar

Locul de desfășurare a stagiului: dacă voluntarul provine dintr-un stat membru UE, acesta poate derula stagiul într-un alt stat membru UE, într-un stat partener din vecinătatea UE sau într-un alt stat partener din lume; dacă voluntarul provine dintr-un stat partener din vecinătatea UE sau dintr-un alt stat partener din lume, acesta trebuie să deruleze stagiului într-un stat membru UE

Durata proiectului – maximum 24 luni

Durata stagiului: între 2 și 12 luni; între 2 săptămâni și 12 luni (dacă sunt implicați tineri cu oportunități reduse)

Activitate SEV de grup:

Numărul participanților: între 2 și 100 de voluntari

Locul de desfășurare a stagiului: dacă voluntarii provin din state membre UE, aceștia poate derula stagiile în alte state membre UE, în state partenere din vecinătatea UE sau în alte state partenere din lume; dacă voluntarii provin din state partenere din vecinatatea UE sau din alte state partenere din lume, aceștia trebuie să deruleze stagiile într-un stat membru UE

Durata proiectului – maximum 24 luni

Durata stagiului – între 2 și 12 luni (dacă sunt mai puțin de 10 voluntari); între 2 săptămâni și 12 luni (dacă sunt cel putin 10 voluntari); între 2 săptămâni și 12 luni (dacă sunt implicați tineri cu oportunități reduse)

Ce sesiuni care fac parte din ciclul de formare/ evaluare SEV și când au loc?

Din acest ciclu fac parte urmatoarele tipuri de sesiuni:
– formare la sosire / on-arrival training: 5 zile (o sesiune în fiecare lună)
– pregătire înainte de plecare / pre-departure training
– evaluarea intermediară / mid-term meeting: 3 zile (o sesiune pe trimestru)
– întâlnire anuală a voluntarilor / annual EVS meeting: 2 zile (o sesiune pe an)

Toate aceste sesiuni sunt dedicate voluntarilor aprobați în proiecte de tip Serviciul European de Voluntariat. Agenția Națională din România organizează:

– sesiuni de “formare la sosire” și “evaluarea intermediară” pentru voluntarii străini care efectuează stagii la organizații din România

– sesiunea de “întâlnire anuală a voluntarilor” pentru voluntarii români care efectuează stagii de voluntariat în străinătate.

Sesiunea de pregătire înainte de plecare se organizează începând cu proiectele aprobate în anul 2011 de către organizațiile de trimitere.

Ca principiu, înscrierea voluntarilor se face în prima jumătate a lunii iar sesiunile se vor organiza în a doua jumătate a lunii.

Participarea la aceste sesiuni reprezintă o obligație atât pentru organizație în ceea ce privește informarea și înlesnirea participarii voluntarilor, cât și a voluntarului prin asigurarea prezenței pe întreaga durată a sesiunii.

Neparticiparea voluntarilor la ciclul de formare și evaluare poate afecta calitatea și siguranța stagiul SEV.

Voluntarii români care efectuează stagii în străinătate vor fi înscriși la sesiunea de pregătire înainte de plecare (pre-departure training) de către organizația de trimitere cu cel mult trei luni înaintea plecării voluntarului în stagiul SEV.

Informații detaliate despre candidați eligibili, termene limită de depunere a proiectelor TIA, acțiunile programului Tineret în Acțiune și cum se pot accesa fonduri prin intermediul acestora găsiți în secțiunile dedicate, prioritățile europene, dosarul de candidatură, procedurile de selecție, găsiți pe site-ul http://www.tinact.ro/tia

30
mai

Pentru tineri- Programul Tineret in Actiune

   Posted by: Anamaria Catanoiu

„Tineret în Acțiune” (Youth in Action) este programul Uniunii Europene  care susține activitățile de învățare nonformală pentru tineri, prin finanțarea de proiecte. Acesta vine în continuarea programului „Tineret” (Youth) și va fi implementat în perioada 2007 – 2013. Programul, cu finanțare de la Comisia Europeană, vizează promovarea cetățeniei active în rândul tinerilor, dezvoltarea sentimentelor de solidaritate și toleranță, sprijinirea înțelegerii reciproce între tinerii din diferite țări, promovarea cooperării europene și contribuția la îmbunățătirea calității sistemelor de susținere a activității de tineret.

Programul Tineret în Acțiune are cinci Acțiuni operaționale. Sub-acțiunile descentralizate, care sunt gestionate de către Agențiile Naționale, sunt:

Sub-acțiunea 1.1 – Schimburi de tineri
Schimburile de Tineri oferă unor grupuri de tineri din diferite țări oportunitatea de a se întâlni și învăța despre culturile fiecărora, în cadrul unor activități clar stabilite. Grupurile planifică împreună Schimbul de tineri, abordnâd o temă de interes comun.

Sub-acțiunea 1.2 – Inițiative ale tinerilor
Inițiativele tinerilor susțin proiecte de grup dezvoltate la nivel local, regional și național, precum și proiecte europene. Acestea urmăresc schimbul de experiențe între tineri și învățarea experiențială.

Sub-acțiunea 1.3 – Proiecte pentru democrație participativă
Proiectele pentru democrație participativa susțin participarea tinerilor la viața democratică din comunitatea lor locală, regională sau națională, precum și la nivel internațional.

Acțiunea 2 – Serviciul European de Voluntariat
Scopul Serviciului European de Voluntariat este de a susține participarea tinerilor la diverse forme de activități de voluntariat, atât in interiorul, cât și în exteriorul granițelor Uniunii Europene. Prin această Acțiune, tinerii participă individual sau în grupuri la activități non-profit, neplătite.

Sub-acțiunea 3.1 – Cooperare cu țările partenere din vecinătatea Uniunii Europene
Această Sub-acțiune susține proiecte cu țări partenere din vecinătatea Uniunii Europene, respectiv Schimburi de tineri și Proiecte de formare și rețele în domeniul tineretului.

Sub-acțiunea 4.3 – Proiecte de formare și rețele
Această Sub-acțiune susține formarea celor activi în domeniul tineretului și în organizații de tineret, în special schimbul de experiență, expertiză și bune practici, precum și activități care pot conduce la proiecte, parteneriate și rețele durabile, de calitate.

Sub-acțiunea 5.1 – Întâlniri ale tinerilor și responsabililor de politici de tineret
Această Sub-acțiune susține cooperarea, seminariile și dialogul structurat între tineri, cei activi în domeniul tineretului și cei responsabili pentru politicile de tineret.

Informații detaliate despre candidați eligibili, termene limită de depunere a proiectelor TIA, acțiunile programului Tineret în Acțiune și cum se pot accesa fonduri prin intermediul acestora găsiți în secțiunile dedicate, prioritățile europene, dosarul de candidatură, procedurile de selecție, găsitâi pe site-ul http://www.tinact.ro/tia

24
mai

Invatare pe tot parcursul vietii – programul Erasmus Mundus

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Erasmus Mundus este un program de cooperare care vizează dezvoltarea calității învățământului superior european și promovarea sa la nivel mondial. Bazându-se pe succesul programului Erasmus (cunoscut mai ales prin bursele de mobilitate oferite studenților), Erasmus Mundus încurajează colaborarea între instituții de învățământ superior, cadre didactice, studenți și cercetători din spațiul UE și din afara lui.

Obiectivele programului Erasmus Mundus sunt promovarea învățământului superior european, dezvoltarea perspectivelor profesionale ale studenților și promovarea dialogului intercultural prin cooperarea cu țările terțe, în conformitate cu obiectivele politicii externe a Uniunii Europene.

În afara informațiilor de pe site, puteți descărca o prezentare a programului, o brosura informativa sau puteți vizita:

În cadrul programului Erasmus Mundus se oferă sprijin pentru crearea unor programe masterale sau doctorale de calitate, la implementarea și derularea cărora pot participa cadre didactice, cercetători și studenti din Europa și țări partenere, ca și pentru dezvoltarea unor parteneriate universitare între instituții din Europa și din state terțe.

În cadrul programului pot fi oferite burse pentru studenții (europeni sau non-europeni) care doresc să urmeze programele masterale sau doctorale derulate ca parte a unui proiect Erasmus Mundus, ca și pentru cercetători din state terțe care doresc să petreacă o perioadă de studiu/cercetare în una sau mai multe universități europene. De asemenea, cadrele didactice și cercetătorii europeni pot beneficia de stagii de predare/studiu/cercetare în universități din state terțe.
Pentru informații legate de candidatură și procedura de selecție, studenții și candidații doctorali sunt rugați să ia legătura cu consorțiul universitar care organizează cursul masteral / programul doctoral de care sunt interesați. Datele de contact ale consorțiilor pot fi consultate aici.

Țări eligibile

  • Coordonare: Statele Membre UE, EFTA/EEA (Islanda, Norvegia și Lichtenstein), Turcia, Balcanii de Vest (Albania, Bosnia Herțegovina, Croația, Kosovo, FRY Macedonia, Muntenegru, Serbia) și Elveția.
  • Participare (parteneri): toate celelalte state

Programul este administrat de către Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură, sub supervizarea Comisiei Europene. La nivelul fiecărui stat participant există o Structură Națională de informare și sprijin pentru potențialii candidați și pentru beneficiarii proiectelor Erasmus Mundus.

17
mai

Invatare pe tot parcursul vietii – programul ERASMUS

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Erasmus abordează nevoile de predare și plasamentele studențești transnaționale în întreprinderi, precum și în instituții și organizații ce furnizează sau facilitează astfel de activități educaționale și de formare. Este parte a programului Învățare pe tot parcursul vieții (2007-2013), care sprijină proiectele și activitățile ce stimulează interschimbul, cooperarea și mobilitatea între sistemele de educație și formare din cadrul Uniunii Europene.

Obiective specifice

  • sprijinirea realizării unei Zone europene a învățământului superior
  • consolidarea contribuției învățământului superior și a formării profesionale la procesul de inovare

    Obiective
    operaționale
  • creșterea calității și a volumului mobilităților studențești și personalului didactic
  • creșterea calității și a volumului cooperării multilaterale între instituțiile de învățământ universitar din Europa
  • creșterea gradului de transparență și compatibilitate între diplomele universitare și calificările profesionale obținute în Europa
  • creșterea calității și volumului cooperării între instituțiile de învățământ universitar și întreprinderi
  • facilitarea dezvoltării de practici inovatoare în învaățământul universitar și în formarea profesională la nivel terțiar și transferul acestor practici de la o țară la alta
  • sprijinirea dezvoltării de conținuturi, servicii, pedagogii și practici inovatoare și bazate pe TIC (tehnologia informației și comunicării).

    Grupul  țintă:
  • studenți
  • instituții de învățământ superior, potrivit criteriilor stabilite de fiecare stat membru
  • personal didactic, formatori, personal nedidactic din instituțiile sus-menționate
  • asociații și reprezentanți ai celor implicați în învățământul universitar, inclusiv asociații ale studenților, universităților, personalului didactic
  • întreprinderi, parteneri sociali
  • organizații publice și private, organizații non-profit, ONG-uri
  • centre de cercetare și instituții implicate în învățarea pe tot parcursul vieții
  • organisme ce oferă servicii de orientare, consiliere și informare

    Programul Erasmus sprijină următoarele acțiuni:

  • Mobilități care pot include:
  • mobilități studențești în scopul studierii în instituții universitare din statele membre
  • plasamente studențești în întreprinderi, centre de formare profesională, centre de cercetare și alte organizații
  • mobilități ale personalului didactic pentru misiuni de  predare în instituții partenere de învățământ superior din străinătate
  • formarea personalului didactic și nedidactic în instituții de învățământ superior și întreprinderi, programe intensive Erasmus organizate pe baza multilaterală
  • Proiecte multilaterale axate, printre altele, pe inovație, experimentare și schimb de bună practică în domeniile menționate în obiectivele specifice și operaționale
  • Rețele tematice conduse de consorții ale instituțiilor universitare, reprezentând o disciplină sau un domeniu interdisciplinar (‘Rețele Tematice Erasmus’), care urmăresc dezvoltarea de noi concepte și competențe de învățare. Astfel de rețele pot include, de asemenea, reprezentanți din alte instituții publice sau întreprinderi ori asociații.
  • Măsuri acompaniatoare: alte inițiative ce vizează promovarea obiectivelor programului Erasmus

    Care sunt acțiunile Erasmus?

Acțiuni Erasmus Data limită pentru depunerea proiectelor
Mobilități individuale:  
– Carta Universitară Erasmus  a fost 29 martie 2012          Contactați AN
– Mobilități studențești cu scopul studiului  8 martie 2013
– Plasamente studențești în întreprinderi, centre de formare profesională, centre de cercetare și alte organizații  8 martie 2013
– Mobilități ale personalului didactic pentru misiuni de predare în instituții de învățământ superior  8 martie 2013
– Formarea personalului didactic și nedidactic în instituții de învățământ superior și întreprinderi  8 martie 2013
– Programe intensive  8 martie 2013
– Cursuri intensive de limba (EILC)  1 februarie 2013
– Organizarea mobilităților  
Proiecte multilaterale:  a fost  31 ianuarie 2013
– Dezvoltarea programelor de studiu  
– Cooperarea între universități și întreprinderi  
– Modernizarea învățământului superior  
– Campusuri virtuale  
Rețele tematice  a fost 31 ianuarie 2013
Măsuri acompaniatoare  a fost 31 ianuarie 2013

Cum se aplică:

  • Studenții care doresc să studieze sau să efectueze un stagiu în străinătate trebuie să contacteze biroul de relații internaționale (Biroul pentru Programe Comunitare) din cadrul universității la care studiază și să ceară mai multe informații despre program. Aceste birouri oferă informații despre toate schimburile în care este implicată instituția (de exemplu ce universități, ce facultăți, în ce țări etc.). Nu există date limită pentru cererile studenților, deoarece fiecare universitate își organizeaza procedura de selecție în mod independent.
  • Instituțiile de învățămant superior care doresc să participe în programul Erasmus trebuie să dețină Carta Universitară Erasmus (EUC). Formularul de aplicare pentru Carta Universitară Erasmus trebuie să fie trimis prin instrumentul online de trimitere al Agenției Executive. Accesați acest link pentru informații suplimentare: http://eacea.ec.europa.eu/llp/erasmus/index_en.htm
  • Organismele intermediare care organizează plasamente pentru studenți pot aplica fără a li se solicita Carta Universitară Erasmus.

    Consultați Ghidul LLP 2013 pentru detalii despre acțiuni și modalități de participare.
    Contactați Agenția Națională pentru informații suplimentare. O listă a acestora poate fi accesată la adresa: http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/national_en.html

    În România, programul este implementat de către Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale – ANPCDEFP (Departamentul Erasmus)

Mai multe informații despre Erasmus: http://www.llp-ro.ro/?d=42

8
mai

Invatare pe tot parcursul vietii- programul Leonardo da Vinci

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Programul Leonardo da Vinci este parte integrantă a programelor de învățare pe tot parcursul vieții promovate de Comunitatea Europeană (2007-2013). Acesta vine în sprijinul proiectelor și activităților ce stimulează cooperarea, interschimbul și mobilitatea între sistemele de educație din cadrul Uniunii Europene.

Programul Leonardo da Vinci abordează nevoile de predare și învățare ale tuturor celor implicați în educația și formarea profesională, inclusiv plasamentele în întreprinderi ale altor persoane decât studenți, precum și în instituții și organizații ce furnizează sau facilitează astfel de activități educaționale și de formare.

Obiective specifice:

  • sprijinirea participanților la formarea profesională sau la alte activități de formare, în vederea dobândirii de cunoștințe, abilități și calificări pentru facilitarea dezvoltării personale;
  • susținerea îmbunătățirilor aduse calității și inovației în sistemele, instituțiile și practicile de formare profesională;
  • creșterea atractivității formării profesionale și a mobilității pentru angajatori și persoane fizice, facilitarea mobilității persoanelor aflate pe piața muncii.

    Obiective operaționale
    :
  • creșterea calității și a volumului mobilităților persoanelor implicate în educație și formare profesională inițială și în formare continuă;
  • creșterea calității și a volumului cooperării între instituții sau organizații furnizoare de educație și formare, întreprinderi, parteneri sociali și alte organisme relevante din Europa;
  • facilitarea dezvoltării de practici inovatoare în domeniul educației și formării profesionale, cu excepția nivelului terțiar, și transferul acestora, inclusiv de la o țară participantă la alta;
  • cresterea transparenței și recunoașterii calificărilor și competențelor, inclusiv a celor dobândite prin învățare non-formală și informală;
  • încurajarea învățării limbilor străine moderne;
  • sprijinirea dezvoltării de conținuturi, servicii, pedagogii și practici de învățare pe tot parcursul vieții, cu caracter inovator și bazate pe TIC (tehnologia informației și comunicării).

    Grupul țintă:
  • persoanele aflate în formare profesională la toate nivelurile cu excepția celui terțiar
  • persoanele aflate pe piața muncii
  • instituții și organizații furnizoare de oportunități de învățare în domeniile acoperite de Programul Leonardo da Vinci
  • personal didactic, formatori, alte tipuri de personal din instituțiile sus-menționate
  • asociații ale celor implicați în formare profesională, inclusiv asociații de elevi, părinți, profesori etc.
  • întreprinderi, parteneri sociali, inclusiv camere de comerț
  • organisme furnizoare de servicii de orientare, consiliere și informare în orice aspect legat de învățarea pe tot parcursul vieții
  • persoane și instituții responsabile de sistemele și politicile de formare profesională la nivel local, regional și național
  • centre de cercetare și instituții implicate în învățarea pe tot parcursul vieții
  • instituții de învățământ universitar
  • organizații non-profit, de voluntariat, ONG-uri.

    Sunt sprijinite următoarele acțiuni:
  • Mobilități individuale care pot include:
    – plasamente transnaționale de formare pentru persoanele în formare profesională inițială și pentru persoanele aflate pe piața muncii
    – mobilități (plasamente și schimburi) ale profesioniștilor în educație și formare profesională
  • Parteneriate (începand cu 2008) axate pe teme de interes reciproc pentru organizațiile participante
  • Proiecte multilaterale de transfer de inovație
  • Rețele tematice de experți și organizații care lucrează pe teme specifice legate de educația și formarea profesională
  • Vizite pregătitoare pentru mobilitate, parteneriate, proiecte sau activități ale rețelelor
  • Măsuri acompaniatoare: alte inițiative în vederea promovării obiectivelor programului Leonardo da Vinci.

    Acțiunile Leonardo da Vinci:
Acțiuni Leonardo Data limită pentru depunerea proiectelor
Mobilități individuale: 1 februarie 2013 Contactați AN
– Plasamente transnaționale în întreprinderi sau instituții de formare pentru persoane în formare profesională inițială (IVT)  
– Plasamente transnaționale în întreprinderi sau instituții de formare pentru persoane pe piața muncii (PLM)
– Mobilități (plasamente și schimburi) ale profesioniștilor în educație și formare profesională (VETPRO)  
Parteneriate 21 februarie 2013
Proiecte multilaterale: 31 ianuarie 2013
– Transfer de inovație  
– Dezvoltare de inovație  
Rețele tematice 31 ianuarie 2013
Măsuri acompaniatoare 31 ianuarie 2013

Cum se aplică:

Dosarele de candidatură pentru programul Leonardo da Vinci trebuie să fie depuse de către organizații și nu de către studenți, întrucât programul este menit să aibă impact asupra instituțiilor și sistemelor de formare, precum și să aducă beneficii participanților la program.

De aceea, studenți care au absolvit recent sau urmează un curs post-universitar sau de formare profesională, trebuie să contacteze responsabilul de proiect sau Biroul de Relații Internaționale din instituția în care studiază.

În România, programul este implementat de către Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale – ANPCDEFP – (Departamentul Leonardo da Vinci).

Verificați Ghidul LLP 2013 pentru detalii despre acțiunile respective și modalități de participare.

 Mai multe informații găsiți și pe site-ul Comunității Europene pentru Educatie, la secțiunea Leonardo da Vinci.

26
apr.

Învatare pe tot parcursul vieții – COMENIUS

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Comenius este prima componenta a Programului Învățare pe tot parcursul vieții. Se adresează instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat și privat (de la grădinițe la școli postliceale) și tuturor membrilor comunității educaționale care își desfășoară activitatea în acest sector: elevilor, tuturor categoriilor de personal didactic, precum și autorităților locale, asociațiilor de părinți sau ONG-urilor care activează în domeniul educațional.

Comenius sprijină financiar realizarea de parteneriate școlare, proiecte de formare a personalului didactic, rețele de parteneriat școlar, precum și participarea la stagii de formare inițială și continuă pentru a crește calitatea și a consolida dimensiunea europeană în educație.

Obiective specifice:

  • dezvoltarea cunoașterii și înțelegerii diversității culturale și lingvistice europene în rândul profesorilor și elevilor
  • sprijinirea elevilor pentru a dobândi competențele și abilitățile necesare dezvoltării personale pentru integrare profesională și cetățenie europeană activă.

    Obiective operaționale
  • creșterea calității și a volumului mobilităților elevilor și personalului didactic în diferite state membre
  • creșterea calității și a volumului parteneriatelor între școlile din diferite state membre, astfel încât să se ajungă la cifra de cel puțin 3 milioane de elevi implicați în activități educaționale comune pe durata programului (2007-2013)
  • încurajarea învățării limbilor străine moderne
  • sprijinirea dezvoltării de conținuturi, servicii, pedagogii și practici inovatoare și bazate pe TIC (tehnologia informației și comunicării)
  • creșterea calității și a dimensiunii europene în formarea personalului didactic
  • sprijinirea procesului de îmbunătățire a abordărilor pedagogice și a managementului școlilor.

    Grupul țintă:
  • elevi
  • instituții de învățământ preuniversitar, în funcție de criteriile stabilite de fiecare stat membru
  • personal didactic și nedidactic din școlile mai sus-menționate
  • asociații, organizații non-profit, ONG-uri
  • persoane și organisme care răspund de învățământul preuniversitar la nivel local, regional și național
  • centre de cercetare și instituții implicate în învățarea pe tot parcursul vieții
  • instituții de învățământ universitar
  • organisme ce oferă servicii de orientare, consiliere și informare.

    Programul Comenius finanțează următoarele tipuri de activități:

  • Parteneriate școlare, proiecte multilaterale și bilaterale:
  • Proiecte Comenius Regio:
  • Mobilități individuale:
  • Proiecte multilaterale
  • Rețele multilaterale
  • Măsuri acompaniatoare – alte inițiative ce vizează promovarea obiectivelor Programului Comenius, inclusiv e-Twinning
    • Mobilități ale elevilor
    • Asistenți Comenius
    • Formare continuă pentru personalul implicat în educația școlară
    • Găzduirea unui asistent Comenius
    • Vizite pregătitoare

Acțiuni Comenius Data limită pentru depunere
Mobilități individuale:  
– Mobilități ale elevilor (vârsta minima 12 ani) 3 decembrie 2012
– Formare continuă pentru personalul implicat în educația școlară 16 ianuarie 2013, 30 aprilie 2013, 17 septembrie 2013
– Vizite pregatitoare Contactează Agenția Națională (AN)
– Asistenți Comenius 31 ianuarie 2013 Contactează AN
– Găzduirea unui Asistent Comenius Contactează AN
Parteneriate: 21 februarie 2013
– Parteneriate școlare Contactează AN
– Parteneriate REGIO 21 februarie 2013
Proiecte multilaterale 31 ianuarie 2013
Rețele 31 ianuarie 2013
Măsuri acompaniatoare, inclusiv e-Twinning 31 ianuarie 2013

 
Cine poate candida:

  • Pot solicita finanțare toate instituțiile implicate în educația școlară; instituțiile responsabile pentru sistemele și politicile de educație școlară la nivel local, regional și național
  • persoane individuale (elevi, studenți, profesori…), în cele mai multe cazuri pot participa la programul Comenius doar prin instituțiile din țara lor de origine
  • Aplicațiile trebuie trimise către Agențiile Naționale. Pentru Proiectele multilaterale, proiectele de Rețele și Măsuri acompaniatoare aplicațiile trebuie să fie trimise la Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură.

    Contactează Agenția Națională pentru informații suplimentare:
    http://www.anpcdefp.ro/ , www.llp-ro.ro
    Lista tuturor Agențiilor Naționale poate fi găsită la: http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/national_en.html

Important! Verificați Ghidul LLP 2013 pentru detalii despre acțiuni și modalitățile de participare.

19
apr.

Programul Grundtvig si actiunea Asistenti Grundtvig

   Posted by: Anamaria Catanoiu

Programul Grundtvig – prezentare generală

În Romania, programul Grundtvig este gestionat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale. Ghidul și alte documente aferente în limba română pot fi accesate aici. http://www.llp-ro.ro/?d=46

Obiectivele programului Grundtvig

Programul GRUNDTVIG își propune să ofere alternative educaționale și să îmbunătățească accesul celor care, indiferent de vârsta, doresc să dobândească noi competențe prin forme de educația adultilor. GRUNDTVIG vine în întâmpinarea nevoilor de predare/învățare ale adulților și se adresează instituțiilor sau organizațiilor care asigură sau facilitează educația acestora.

Orice organizație din domeniul educației adulților, din sistemul formal, non-formal sau informal poate să participe la programul Grundtvig.

Adultul, în sensul programului Grundtvig, este o persoană de peste 25 de ani, sau un tânăr sub această vârstă, care nu mai este cuprins în sistemul formal de educație.

Obiective specifice

Programul Grundtvig intenționează:

  • să răspundă provocărilor educaționale impuse de îmbătrânirea populației/creșterea speranței medii de viață în Europa
  • să sprijine oferta și să răspundă cererii de alternative educaționale pentru adulți, cu scopul de a ameliora cunoștințele și competențele acestora

Obiective operaționale

Prin acțiuni și tipuri de activități specifice programul Grundtvig își propune:

  • să crească accesibilitatea, calitatea și volumul mobilităților în Europa, pentru persoanele implicate în educația adulților; până în anul 2013 se preconizează acordarea de sprijin financiar pentru cel puțin 7000 de persoane
  • să amelioreze calitatea și să crească volumul cooperării între organizațiile implicate în educația adulților în Europa
  • să asiste persoanele care provin din categorii și contexte sociale vulnerabile și/sau marginalizate, în mod deosebit persoanele vârstice și pe cei care au iesit din sistemul formal de educatie fără calificări de bază, pentru a le oferi oportunități, alternative de educație
  • să faciliteze dezvoltarea de practici inovative în educația adulților precum și transferul acestora de la o țară participantă la alta
  • să sprijine dezvoltarea de conținuturi informaționale bazate pe noile tehnologii, dezvoltarea serviciilor, practicilor și metodelor pedagogice inovative pentru învățarea pe tot parcursul vieții
  • să multiplice abordările pedagogice și să îmbunătățească managementul organizațiilor pentru educația adulților

Cine poate candida

  • Adulți care învață/cursanți adulți
  • Profesori, formatori sau alte categorii de personal din instituții și organizații de educația adulților
  • Persoane sau instituții responsabile cu inițierea și monitorizarea politicilor și sistemelor educaționale pentru adulți, de la nivel local, regional și național
  • Asociații și reprezentanți ai organizațiilor implicate în educația adulților, inclusiv asociații ale profesorilor sau asociații din domeniul educației
  • Instituții și organizații care oferă diferite tipuri de pregătire în educația adulților
  • Instituții implicate în formarea inițială și continuă a personalului din domeniul educației adulților
  • Organizații care furnizează servicii de orientare, consiliere și informare în domeniul educației adulților
  • Centre de cercetare în domeniul educației adulților
  • Firme, întreprinderi și IMM-uri
  • Organizații non-profit, asociații și fundații care lucrează în regim de voluntariat, organizații non-guvernamentale
  • Instituții din învățământul superior

Prin intermediul progamului Grundtvig pot fi finanțate:

  • Mobilități individuale – stagii, plasamente, cursuri sau schimburi de experiență între cei implicați în organizații sau instituții de educația adulților, formale cât și non-formale, sesiuni de formare sau de dezvoltare profesională a personalului implicat în educația adulților; vizite pregătitoare destinate constituirii Parteneriatelor și elaborării viitoarelor proiecte Grundtvig
  • Parteneriate (Parteneriate pentru Învățare Grundtvig), pe teme de interes comun pentru instituțiile participante
  • Proiecte multilaterale al căror scop este acela de a ameliora sistemele de educație a adulților prin dezvoltare și transfer de inovații și bune practici
  • Rețele de experți și organizații (Rețele Grundtvig) care vizează în mod deosebit:

 – dezvoltarea de mijloace pedagogice în domeniul educației adulților
– identificarea, îmbunătățirea și diseminarea de bune practici și metode inovative relevante
– furnizarea de materiale și conținuturi pentru proiectele și parteneriatele implementate de organizații terțe, pentru facilitarea activităților de cooperare și stimularea dimensiunii interactive între acestea
– dezvoltarea de instrumente pentru analiza de nevoi și pentru asigurarea calității în domeniul educației adulților

  • Vizite pregătitoare destinate reprezentantului unei instituții care dorește să participe la un seminar de contact sau la o întâlnire cu potențiali parteneri pentru realizarea unui Parteneriat sau proiect Grundtvig
  • Măsuri acompaniatoare – alte inițiative menite să promoveze obiectivele Programului Grundtvig
Acțiunile Grundtvig Date limită
Mobilități individuale:  
– Vizite și Schimburi pentru personalul din domeniul educației adulților Contactați AN
– Ateliere 21 februarie 2013
– Asistenții Grundtvig 28 martie 2013
– Formare continuă a personalului implicat în educația adulților 16 ianuarie 2013, 30 aprilie 2013 si 17 septembrie 2013
– Vizite pregătitoare pentru parteneriate pentru învățare Contactați AN
– Inițiative pentru voluntarii seniori din Europa 28 martie 2013
Parteneriate pentru Învățare 21 februarie 2013
Proiecte Multilaterale 31 ianuarie 2013
Rețele Tematice 31 ianuarie 2013
Măsuri acompaniatoare 31 ianuarie 2013

Verificați Ghidul LLP 2013 pentru detalii privind acțiunile și modalitățile de participare.

Asistenți Grundtvig

(Experiențe de formare pentru viitorii sau recent calificații profesori și formatori de adulți)

!Este una dintre cele 6 tipuri de activități prevăzute de Programul Grundtvig

Obiective și activități

Acțiunea permite personalului care lucrează sau intenționează să lucreze în domeniul educației adulților (de tip formal, non-formal sau informal) să petreacă o perioadă de 12-45 de săptămâni ca Asistent Grundtvig în cadrul unei organizații de educația adulților, într-o țară participantă la Programul de Învățare pe tot Parcursul Vieții, alta decât țara de origine.

Obiectivul acțiunii este acela de a oferi participanților posibilitatea de a înțelege mai bine dimensiunea europeană în educația adulților, de a-și îmbunătăți cunoștințele legate de limbile străine, pe cele legate de alte țări europene și sistemele lor educaționale, cât și competențele profesionale și interculturale.

În timpul stagiului asistenții:

    • participă la procesele de învățare sau la cele legate de managementul în educația adulților;
    • oferă suport adulților cu nevoi speciale;
    • oferă informații legate de țara lor de origine și asistă la activitățile de predare pentru disciplinele lingvistice care se desfășoară în limba țării lor, acolo unde este cazul;
    • contribuie la dezvoltarea sau consolidarea dimensiunii europene în instituția gazdă;
    • inițiază, dezvoltă și asistă la implementarea proiectelor sau la orice altă activitate legată de procesele de învățare.

Asistenții trebuie să se integreze în viața organizației gazdă. Deoarece stagiul de asistență este deschis tuturor categoriilor de personal care lucrează în educația adulților, nivelul de experiență și competențele profesionale pot să difere semnificativ. Astfel, în funcție de profilul lor specific, asistenții:

    • pot avea un rol auxiliar, asistând la diverse activități de predare sau manageriale;
    • își pot asuma responsabilitatea pentru unul sau mai multe cursuri sau pentru anumite activități manageriale (acest gen de asistenți sunt numiți „asistenți experți”)

Înainte de a trimite candidatura, viitorul asistent trebuie să identifice organizația unde dorește să realizeze stagiul. Candidatura trebuie să conțină confirmarea și acordul organizației unde se va realiza stagiul. Asistenții trebuie să își desfășoare activitățile în această organizație, pe toată durata stagiului. Totuși pot desfășura activități în mai multe organizații gazdă, în cadrul aceluiași stagiu, pentru a se conferi varietate muncii lor și pentru a se reuni, acolo unde este cazul, nevoile unor organizații de educație a adulților aflate în vecinătate.


Cine poate beneficia de finanțare

Pot beneficia de stagii de asistență:

  • persoanele aflate în orice etapă a formării profesionale, care lucrează cu norma întreagă sau în regim part-time, în sectorul de educație a adulților (formal, non-formal, informal) inclusiv voluntari. Pot fi incluși:
    • profesori și formatori în educația adulților, precum și formatorii acestor categorii de persoane;
    • directori și personal din managementul organizațiilor care oferă servicii de educația adulților;
    • personal care este implicat în activități interculturale de educație a adulților, sau care lucrează cu grupuri de imigranți, comunități etnice sau persoane itinerante;
    • personal care lucrează cu adulții cu nevoi educaționale speciale;
    • personal care lucrează cu persoane cu risc de marginalizare, cum ar fi mediatorii și animatorii de stradă;
    • personal care lucrează în domeniul consilierii și orientării în carieră;
    • personal care lucrează în cadrul autorităților regionale și care sunt implicați în educația adulților, inclusiv în inspectorate.
  • formatori și personal din domeniul formării continue;
  • foști profesori sau personal educațional care își reiau activitatea după o perioadă de pauză;
  • persoane cu calificare inițială în educația adulților și care intenționează să înceapă sau să reînceapă activitatea în acest domeniu;
  • persoane care se recalifică pentru educația adulților venind din alte domenii de activitate, pensionari sau care au întrerupt viața profesională datorită unor responsabilități personale/ familiale;
  • studenți care au încheiat cel puțin 2 ani de studiu pentru o diplomă sau calificare echivalentă în educația adulților sau care fac master în acest domeniu.

Candidații recalificați sau care reintră pe piața forței de muncă într-o activitate legată de educația adulților trebuie să demonstreze că au început sau reînceput lucrul.