Potpourri si a unsprezecea saptamana in Sicilia

Săptămâna aceasta a fost foarte… veselă și pescărească. Veselă pentru că am petrecut-o alături de “nasurile roșii” de la Asociația VIP Messina, o asociație de clovni care fac voluntariat în spitale și care e prezidată de colega mea de la CESV, Mari Angela, și pescărească pentru că am vizitat Scilla, un orășel de pescari din Calabria unde m-am bucurat de momente de relaxare pe malul mării.

Asociația VIP Messina (Viviamo in Positivo – Să trăim pozitiv) este o altă asociație membră CESV care activează în domeniul voluntariatului și al cărei președinte este Mari Angela Filocamo, colega și prietena mea de la CESV. Înființată în 2004, VIP Messina face parte din rețeaua VIP Italia, o federație care reunește și coordonează 53 de asociații voluntare VIP în teritoriu italian și Republica San Marino.

eu si clovn lili

VIP Messina este formată din voluntari de toate vârstele, misionari ai bucuriei care îmbracă hainele haioase de clovn și care doresc să aducă un zâmbet pe buzele celor care sunt internați în secțiile de pediatrie, hematologie și chirurgie plastică în Spitalul Papardo din Messina, dar și în alte spitale, centre, adăposturi familiale și chiar și în alte țări unde sunt îngrijite persoane cu diverse probleme fizice, psihice sau sociale. Nasurile roșii, cum li se mai spune membrilor acestei asociații, merg în fiecare duminică în spital pentru a bucura pentru câteva ore sufletele suferinde de copii și adulți cu o metodă pe care o denumesc clovnterapia înțeleasă ca și terapie prin dragoste, utilizând jonglerii, micromagie, jocuri, improvizații. Periodic însă, nasurile roșii organizează și întâlniri cu elevii pentru ai sensibiliza cu privire la beneficiile și importanța voluntariatului și a implicării sociale.

Duminică, pe 19 mai, s-a sărbătorit Ziua Națională a Nasurilor Roșii, a noua ediție, și organizațiile VIP (clovnii voluntari) au ieșit în piețe principale din toată Italia pentru a-și întâlni susținătorii și simpatizanții și pentru a promova gândirea pozitivă, clovnterapia și voluntariatul. Noi am fost prezenți în orașul Barcellona Pozzo di Gotto, unde ne-am instalat corturile și “artileria grea” în Piața Domului, piața centrală a orașului.

Vă spun de la început că a fost o zi foarte lungă, dar și foarte frumoasă: trează de la ora 5 dimineața pentru a ajunge la timp să pregătim totul înainte de începerea activității, am ajuns acasă tocmai la 11 noaptea, după o zi de joacă, râsete, bună dispoziție dar care pentru covnii de la VIP Mesina dar și pentru mine (care am făcut fotografii toată ziua încercând să surpind cele mai reprezentative momente și imagini) a însemnat multă muncă, seriozitate, responsabilitate, dar și mult suflet și disponibilitate. 20 de clovni voluntari, membri ai Asociației VIP Mesina, au pregătit evenimentul în cele mai mici detalii, ajutați de familiile și prietenii lor care de zece ani le înțeleg și le respectă misiunea și ce e mai important, îi susțin.

Singuri și-au creat costumațiile și toată recuzita de care au nevoie pentru activități, materialele publicitare și micile premii pe care le oferă copiilor. Totul e lucrat de mână, ajustat de către Dali – pictorița oficială a asociației, (însă marea majoritate au veleități de artist și se implică în decorare, intimizare, confecționare) și oferit cu cea mai mare dragoste care se vede în fiecare lucru pe care îl fac.

Nu e ușor să devii clovn voluntar și nici nu e o bagatelă cum ar crede unii. De fapt totul are reguli stricte și e nevoie de sesiuni de training pentru a ajunge să îmbraci haina de clovn. Multe lucruri le-am înțeles și eu mai bine duminică, la activitate, când am văzut cum lucrează și aprecierea și succesul pe care îl au la publicul de toate vârstele. Mulți dintre cei care au venit în cursul dimineții ne-au fost alături și toată după-amiaza și seara și ce m-a impresionat a fost că și mulți dintre foștii pacienți din spital, pe care clovnii i-au bucurat în zilele de suferință, au venit să-și caute și să-și salute mângîietorii de suflete.

Am dat startul la ora 10.00, după două ore de pregătiri și aranjamente, și piața s-a umplut imediat de copii, părinți, bunici care nu s-au jenat să-și pună nasul roșu și să se joace alături de noi și de copii. Menționez toate aceste lucruri pentru a puncta diferența de mentalitate, și nu într-un sens critic sau malițios, ci doar de dragul observației obiective, pentru că la noi adulții nu ar fi așa receptivi la o astfel de activitate. Dar farmecul zilei de duminică tocmai acesta a fost: cu mic cu mare la joacă și la voie bună. Ca să iei parte la magica lume a clovnilor, primeai un card de clovn și un nas roșu și participai la 5 jocuri care erau coordonate de clovni: țintar cu mingi, scaunul de mângâieri, fîntâna dorințelor, face painiting, aruncarea cercurilor, jocul cu cuburi, și în plus cântai, dansai, te amuzai la teatrul de marionete și îți luai un suvenir confecționat de clovni. N-am avut nici un moment de respiro până la 9 jumătate seara când am încheiat oficial ziua nasurilor roșii cu lansarea lampadarelor VIP (și care în ciuda vântului s-au ridicat în aer spre bucuria tuturor).

Concluzia acestei zile, demonstrată de exuberanța prichindeilor, de entuziasmul părinților și de munca clovnilor: succes total! Organizare perfectă, profesionistă, fără incidente, fără probleme tehnice, fără oboseală, pur și simplu veselie naturală și sinceră… pentru toată lumea…

Din partea mea – o bulina albă mareeeee pentru VIP Mesina și un pupic dulce pentru toți clovnii voluntari pe care am avut onoarea (și încă e puțin spus) să-i cunosc și bucuria să le fiu aproape. Și dacă vreți să-i cunoașteți mai bine….

www.clownterapiamessina.it

www.vipitalia.org

www.giornatadelnasorosso.it

Cât privește partea pescărească a săptămânii acesteia, se numește Scilla, o localitate turistică și balneară din Calabria, de cealalată parte a Strâmtorii Mesina, locul monstrului Scylla din mitologia greacă. Se spune că este printre cele mai frumoase și mai caracteristice orășele din Italia și care se întinde de-a lungul „Coastei Violete” (denumită astfel datorită culorii pe care apa mării o capătă în anumite momente ale zilei). Este un loc de vis așezat pe un promontoriu care intră în mare și care desparte localitatea în două (defapt în trei): de o parte este stațiunea cu plaja, umbreluțe, restaurante, de cealaltă parte, care nu se vede de pe plajă, este satul pescăresc și portul, unde casele sunt mai vechi, străduțe înguste, miros de apă și multe bărcuțe colorate “parcate” între case. A treia parte se întinde de fapt pe versant pe toată limba de pământ care intră în apă și unde elementul central de pe marginea stâncii este castelul Ruffo, care domină întreaga panoramă. După patru ore de colindat și fotografiat (250 de fotografii! și tot nu mă puteam opri), am poposit pe plajă pentru a savura o granita de lămâie și a mă relaxa pe un șezlong, admirând apa de o culoare splendidă și farul de pe cealaltă parte a strâmtorii Mesina.

Am descoperit de mult gustul călătoriilor prin lume, dar Sicilia mă fascinează enorm pentru că în fiecare colțișor de insulă descoperi comori care pentru sicilieni sunt imagini obișnuite dar pentru un străin ca mine sunt minuni naturale pe care omul le-a asezonat cu o arhitectură pe măsură dându-i o formă finală care te uimește la tot pasul și te face să dorești să vezi mai mult, și mai mult….

VIP Messina
Scaunul cu mangaieri
Aruncarea cercurilor
Sa cantam, sa dansam
Toata lumea la apelul voluntariatului!
Si care e fața mea?
Nasurile rosii...suntem noi
Nasurile rosii…suntem noi
Domul din Barcellona si lansarea lampioanelor
Si eu mai la final
...sau asa
…sau asa
Panorama plaja Scilla, Calabria
Panorama satul pescaresc Scilla, Calabria
Portul Scilla
Satul pescaresc
Barcute intre case

Un comentariu la „Potpourri si a unsprezecea saptamana in Sicilia”

1. Aurora Bencic:Anamaria..
    o incantare sa iti citesc jurnalul.. foarte fain si deasemenea si experienta de clovn