Potpourri la cursuri in Malta

Echipa de la stânga la dreapta: Ana Cătănoiu, Rasto, Niki, Elena, Gilberto

Căutările făcute pentru curs şi procedurile de aplicare

În cadrul programului Grundtvig – Învăţare pe tot parcursul vieţii (Lifelong Learning) am participat la un curs de formare individuală pe Business and Professional Communication Skills, desfăşurat în perioada 9-13 aprilie 2012 în St. Julian’s, Malta.

Cursul l-am selectat din Catalogul Grundtvig 2011 – Programul de Educaţie Permanentă, publicat pe site-ul Agenţiei Naţionale: http://www.llp-ro.ro deoarece m-a interesat subiectul: Competenţe de Comunicare în Mediul Profesional şi de Afaceri, limba de lucru fiind engleza, şi obiectivul general: îmbunătăţirea competenţelor profesionale de comunicare eficientă în limba engleză.

Am trimis un mesaj de interes organizatorilor, Executive Training Institute (ETI) din St. Julian’s, Malta, un institut specializat pe cursuri de comunicare şi limba engleză, care mi-au trimis la rândul lor o scrisoare de invitaţie.

http://etimalta.com/ -site ETI

Din acest moment a început derularea ostilităţilor, deoarece participarea la acest curs presupune obţinerea unui grant (bursă de studiu) de la Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

Am completat aplicaţia pentru grant în august 2011 şi prin  noiembrie am aflat că am obţinut bursa şi voi putea participa la curs. Am anunţat organizatorii şi am făcut înregistrarea pentru curs, am susţinut un pre-curs chestionar pentru a îmi evalua şi a adapta cursul nevoilor profesionale şi educative şi o testare on-line de limbă engleză pentru a îmi stabili nivelul de cunoaştere. Ulterior am achitat un avans de 10% din costuri şi cu două saptămâni înainte de curs şi restul.

Şcoala şi echipa

ESE (European School of English) este numele şcolii la care am studiat timp de o săptămână. Este o şcoală specializată de limba engleză care include două laturi: ESE- pentru copii şi tineri şi ETI (Executive Training Institut) –pentru educaţia adulţilor. Ambele sunt în aceeaşi clădire modernă, dotată cu aparatură IT performantă, cu librărie cu materiale de învăţare a limbilor străine, cu săli de clasă individuale, cu coffee lounge  unde aveam apă, ceai şi cafea la discreţie, cu front desk şi cofeteria (autoservire) unde puteai mânca ceva cald (supă, orez tradiţional, paste), servi un ceai, un corn, o cafea. Loc de socializare mai exact. Pe clădire era o terasă cu verdeaţă unde în cea de-a doua zi organizatorii ne-au adunat pe toţi la o prăjitură de Paşti şi la plăcinte cu mazăre şi brânză tradiţionale.

În prima zi de curs am cunoscut staff-ul ETI, cei cu care am corespondat (Viki şi Cristina în cazul meu), ne-am cunoscut colegii şi trainerul. Am fost mai multe grupe care am studiat simultan, dar în clase diferite şi pe două teme: unii studiam engleză, alţii ICT (Information Computer Technology), adică curs de IT. Fiecare grupă avea un trainer cu care studia toată săptămâna. La noi, cea care ne-a coordonat a fost Niki, o britanică tânără şi simpatică, cu un puternic accent britanic (ceea ce m-a bucurat nespus).

În grupă am fost 5 persoane (doar în prima zi, deoarece Marianne, din Spania a fost pe post de observator în vederea derulării ulterioare a unor proiecte comune cu şcoala). În rest am fost doar eu, Rasto din Slovacia, şi un cuplu, Elena şi Gilberto, din Franţa.

Timp de 5 zile am studiat cu Niki într-o sală de curs micuţă, de la ora 9 la ora 14.30. Trei sesiuni de lucru pe zi, de câte 1.30 h cu două pauze de 30 minute după fiecare sesiune. Cursul s-a concentrat pe dezvoltarea competenţelor de prezentare, negociere, convorbiri telefonice, întâlniri, scriere şi socializare, toate necesare în diverse contexte profesionale şi educaţionale; a fost interactiv şi practic, adaptat nevoilor profesionale şi nivelului de limbă engleză al participanţilor, cu foarte mult accent pe comunicare, open discussions (discuţii libere) sau cu subiect dat (topic-based discussion), a presupus lucrul în echipă, metode şi mijloace moderne de predare, feedback şi corectare de greşeli (error correction) după fiecare sesiune de lucru şi s-a finalizat cu certificate europene. Tot ca parte a cursului, ni s-a dat accesul gratuit pentru trei luni la site-ul şcolii, Ese E-Learning site, unde putem învăţa sau perfecţiona engleza după planuri de învăţare personalizate şi putem avea acces la toate resursele şi materialele postate. Într-un cuvânt, totul organizat şi profesionist

Jurnal de Malta

După-amiaza era liberă şi aveam timp să vizitez. Săream în autobuz şi băteam Malta în lung şi în lat.

Duminică, prima zi când am ajuns, am profitat să fac un tur al oraşului în care am stat: St. Julian’s. Ca să mă orientez pentru a doua zi la cursuri, să văd unde e institutul, cum ajung acolo, cum sunt împrejurimile. Aşa am avut timp şi soare (dar cu vânt foarte puternic) să văd tot oraşul, strada Paceville unde era şcoala, centrul lor mare cu multe baruri, magazine, pasticerii (magazine de patiserie şi dulciuri), golfurile cu iahturi, faleza, centrul comercial. Totul…superb!

Luni. Am vizitat oraşul vechi, Mdina (Imdina),şi catedrala Sf. Paul, (în grota de sub biserică ar fi fost deţinut timp de 3 luni Sf.Pavel) un oraş superb de piatră, ca o fortăreaţă. Nu am văzut niciodată aşa ceva. Din păcate toate obietivele vizitabile erau închise dar nu asta este neapărat frumuseţea locurilor. Lângă Mdina, treci strada de fapt, am fost în Rabat, la catacombele Sf. Pavel şi Sf. Agatha şi Roman Villa (Roman City-oraşul roman)

Marţi. Organizatorii au inclus în preţul cursului şi o excursie la libera alegere dintre cele oferite de ei. Am ales capitala, Valletta. Ne-au dus la Malta Experience, un film despre istoria Maltei, extrem de interesant şi apoi turul oraşului cu ghid. Aşa am văzut Grădinile Barakka, unul din principalele locuri de antrenament al cavalerilor ioaniți din Malta, cu o panoramă superbă, Palatul Marilor Maeștri (în prezent, încăperile palatului sunt împărțite între muzeu și parlamentul maltez), biblioteca, care este cea mai veche, co-catedrala Sf. Ioan.

Seara am văzut St. Julians by night, cu toate luminile din cele trei golfuri, Spinola Bay, George Bay şi Portomaso Bay, cazinoul, şi centrul lor comercial Baystreet cu viaţa de noapte, cluburi, baruri, magazine.

Miercuri. Am revizitat capitala Valletta bucurându-ne de noi panorame ziua dar şi noaptea. Al doilea loc în care am ajuns au fost Cele Trei Oraşe (The Three Cities): Vittoriosa, Sanglea şi Cospicua cu o panoramă de-a lungul apei incredibilă, cu multe forturi! Am vizitat Catedrala Sf. Lawrence şi Oratoriul Sf. Cruci şi ne-am plimbat de-alungul digului pe lângă Muzeul Marinei, Muzeul războiului, căpitănia portului, Tribunalul vechi. Am mers pe jos până la cel de-al doilea oraş, Sanglea (sau Isla) şi am vazut Biserica Our Lady of Victories.

Joi. Am reuşit să vedem Blue Grotto (Grota albastră), un peisaj stâncos, săpat de apă în piatră în formă de grotă şi multe intrânduri mai mici de-a lungul malului stâncos. Apă limpede, de un albastru incredibil datorită recifurilor albe de corali care se reflectă! Şi templele megalitice Hagar Quim şi Mnajdras.

Vineri. Am vizitat Cocatedrala Sfântului Ioan din Valletta, singurul locaș sfânt în care Iisus se află pe o poziție secundă şi Fecioara Maria nu este reprezentată deloc. O catedrală exptraordinară în incinta căreia se află și o încăpere care poartă semnătura lui Caravagio. Aici am văzut foarte multă marmură lucrată cu multe simboluri, ceva ce nu am mai văzut nicăieri până acum.

Seara am vizitat portul Marsaxlock, un sat de pescari renumit pentru bărcuţele pictate în divesrse culori vii. Partea mai modestă a Maltei şi mai autentică…

Sâmbătă. Am avut zi liberă şi am putut vizita în linişte Insula Gozo. Am mers cu feribotul cam 25 minute şi am trecut pe lângă celelate două insule mici ale Maltei: Comino, unde se află şi Blue Laguna (Laguna albastră, unde s-a filmat şi pelicula cu acelaşi nume) şi pe care nu am putut să o vizităm fiindcă era vânt puternic şi apa prea agitată, şi Cominitto, o insuliţă locuită doar de trei oameni care au grijă de un hotel. In drum spre portul de unde am luat feribotul am văzut şi Turnul roşu.

Peisajul, apa, portul, nu are rost să vă descriu pentru că sunt mirifice. Insula este un colţ de rai cu peisaje uimitoare. Am vizitat Citadella, oraş cetate pe un deal, Catedrala şi Muzeul Citadellei. Apoi am traversat insula spre Azzure Window (Fereastra de azur) şi Stâncile Dwejra care sunt incredibile, şi apoi Biserica Ta’Pinu, cel mai important loc de pelerinaj deoarece aici se află Fecioara Maria făcătoare de minuni. Există câţiva pereţi în biserică cu cârje, ghips, poze şi scrisori, etc. ale celor care s-au rugat aici şi s-au vindecat.

Cultură şi civilizaţie

Când am ajuns în Malta am fost cazată, aşa cum optasem iniţial, la o familie (host family sau family stay, cum i se mai spune). George Gauci, cu soţia Josette şi cei doi copii, Nicole şi Sean mi-ai asigurat cazarea şi două mese pe zi, mic dejun şi cina (evident, cine mai apuca să o mănânce, că ajungeam din peregrinări seara târziu). Cazarea la familii face parte din experienţa interculturală care îţi permite să cunoşti mai îndeaproape cultura, tradiţia, mâncarea tradiţională. Josette gătea excelent şi cina era variată: vită cu cartofi copţi, paste cu somon, legume gratinate la cuptor, pui cu legume marinate şi roşii uscate, prăjitură de casă cu fructe uscate, etc. Duminica în care am ajuns se sărbătorea Paştele catolic, aşa că am avut plăcerea să primesc în dar prăjitura lor tradiţională cu cremă de migdale şi topping de ciocolată. Delicioasăăăă!! În rest, nu e mare agitaţie ca la noi de sărbători…sunt mai paşnici.

Arhitectura urbană este extrem de interesantă, este de tip arăbesc. Case cu acoperiş drept dar foarte frumoase, plăcute ochiului, cu gust. Este suficient să te plimbi prin oraşe şi eşti deja mai bogat spiritual. Nu există delimitare între oraşe. Toată Malta este …un oraş mare care trece firesc dintr-o localitate în alta. Doar un indicator de localitate te atenţionează că ai intrat în altă zonă. Se circulă foarte mult cu autobuzul. Pentru 2.60 euro îţi iei un abonament pe o zi şi circuli unde vrei. Sari din autobuz în autobuz ca să ajungi la diversele locaţii de vizitare. Însă aştepţi mult între autobuze că vin cam la o oră sau jumătate de oră…Ceea ce îţi mănâncă mult timp şi acum, în extrasezon, când toate se închid pe la 4.30…timpul e preţios. Plus că mergi şi mult pe jos, ar fi şi păcat să pierzi toată frumuseţea peisajelor…

Lumea este pestriţă, cu foarte mulţi turişti, în special britanici. Doar Malta a fost colonie brianică…Se vorbeşte malteza şi engleza, ambele sunt limbi oficiale. Oamenii însă sunt primitori, zâmbitori, serviabili, calmi şi paşnici. Civilizaţi…

Expresii malteze

Limba malteză provine din limba arabă în procent de 60% şi italiană 40%. Marea majoritate a locuitorilor însă vorbesc englezeşte. Câteva expresii totuşi pe care le-am învăţat…multe sunt preluate din italiană şi franceză şi adaptate maltez

Marheba – salut, bună

Caw (ciao)- la revedere sau Sahha (saa)

Bongu (bonju)- Bună dimineaţa

Bonswa (bonsuar)- Bună seara

Grazzi (graţi)- mulţumesc

Skuzi (scuzi)- scuze

Skuzani (scuzani)- pardon, iertaţi-mă.

Ajjut (aiut) – ajutor

Iva (iva) – da

Le (le) – nu

Il-lejl it-tajjebb(ilaleitaib) – noapte bună

Puţină istorie şi demografie

Republica Malta este o țară insulară din Europa de Sud, aceasta fiind un arhipelag în centrul Mării Mediterane, la 93 de km sud de Sicilia, Italia și la 288 de km nord de Tunisia.

Arhipelagul Malta se compune din insulele Malta, Gozo, Comino și Cominitto. Aceste insule, amplasate strategic, au fost cucerite și stăpânite de diferite puteri pe parcursul secolelor. Insula Gozo are aproximativ 30.000 de locuitori, în timp ce pe insula Comino trăiesc numai 3 locuitori permanenți (un cuplu de hotelieri, soț și soție, și un polițist, detașat și înlocuit periodic).

Statul Malta are o suprafață de 316 km² fiind unul dintre cele mai mici și mai dens populate state din lume. Capitala de facto este Valletta, iar cel mai mare oraș este Birkirkara. Pe insula principală se găsesc multe orașe mici, ce formează o Zonă Urbană Extinsă cu o populație de 368.250 de locuitori (majoritatea populației din țară), precum și un număr semnificativ de rezidenți (în special britanici în vârstă, retrași aici, la pensie, datorită climei și costurilor convenabile). Țara are două limbi oficiale: malteza (considerată a fi limba națională) cu puternice influențe semite, în special arabe, și engleza.

Ordinul cavaleresc maltez a fost alungat în 1798 din Malta prin Napoléon după aproape 270 de ani de domnie, urmând ca acesta să formeze în continuare în Roma (în Via Condotti 68) cel mai mic stat din lume (cunoscut sub numele de Stareția din Malta).

Malta a devenit independentă de Marea Britanie la 21 septembrie 1964, iar de la 1 mai 2004 este membră a Uniunii Europene. Moneda este euro.

Notă. Anul trecut, în octombrie 2011, am participat şi la un Atelier Grundtvig în Messina, Sicilia, pe tematica voluntariatului, acţiune finanţată de această dată de organizatorii sicilieni.

Şcoala ESE şi ETI

sala de curs
Sala de curs

Biserica Ta'Pinu - insula Gozo
Azzure window - insula Gozo
Port insula Gozo
Cele trei oraşe: Vittoriosa port

Un comentariu la „Potpourri la cursuri in Malta”