Potpourri si a treia saptamana in Sicilia

Din ce în ce mai aprofundat….şi cu multe deadline-uri săptămâna aceasta şi cealaltă: la Asistenţi Grundtvig, la acreditări pentru Serviciul European de Voluntariat, la proiecte SVP (Senior Volunteering Projects), etc.

Şi cu multe alte activităţi pe lângă, evident: newsletter cu oportunităţi de mobilitate europeană şi de finanţare, traducere de materiale de prezentare CESV în engleză, şedinţe, întâlniri…la final de săptămână când priveşti înapoi realizezi că faci multe dar cum spuneam…fără stres.

În plus îmi vin idei noi şi multe după cum spuneam şi aşa am început să lucrez online cu Tudor şi Lia, membri Potpourri, la o categorie nouă pe site-ul Potpourri, intitulată Info Europa Potpourri, unde să public toate oportunităţile de mobilitate europeană pentru românii interesaţi de astfel de experienţe. O să fie o resursă cu informaţii la zi, pe care le voi selecta din maldărul de informaţii europene pe care le primesc mereu şi care le va fi foarte utilă tuturor. M-am decis să fac această rubrică pentru că pe site am primit mult comentarii despre experienţa aceasta şi mulţi români au început deja să fie interesaţi să participe şi atunci….îi susţin, îi consiliez şi le facilitez accesul la informaţii. O să vă trimit şi linkul când noua categorie va fi gata.

Mă captivează din ce în ce mai mult activitatea şi asta pentru că domeniul este dinamic, mereu creativ şi inovativ. Întâlneşti oameni noi, lucrezi la proiecte, participi la evenimente sau le organizezi, vorbeşti în 3 limbi străine deodată…., învăţ multe lucruri pe care colegii mei ştiu să le facă mai bine pentru că sunt mai experimentaţi pe domeniul acesta. Lucrăm de dimineaţa până seara şi nu realizăm când trece timpul. Dar pe lângă muncă sunt şi momente de relaxare, când râdem, glumim, ne bem cafeaua, mâncăm prânzul. Ca în familie.

Ce e amuzant e că la servici vorbesc cu Mari în engleză, cu alţi colegi în engleză, italiană sau franceză, acasă când mă duc, colegele de apartament sunt calabreze şi vorbesc franceza şi italiana, cu alţi colaboratori sau prieteni în engleză sau italiană. De cele mai multe ori folosesc în aceeaşi propoziţie şi engleză şi italiană şi franceză. Dar ne înţelegem perfect. Asta e şi ideea…

Iar săptămâna asta am avut şansa să ies şi în afara Messinei, să petrec momente frumoase de weekend alături de prietenii mei, Mari şi Peppe, acasa la părinţii lor, la ţară, cu nişte peisaje splendide de munte şi mare la un loc, de parcă totul este un vis… Am mâncat mancare tradiţionala siciliana gătita în casă, Tiramisu, brânzeturi specifice delicioase, cum e Ricotta al forno (urda la cuptor) sau brânza cu piper. Bucătăria siciliana e delicioasă, simplă dar foarte gustoasă. Nu amestecă multe ingrediente şi totul se prepară proaspat, fiecare masă e gătita pe loc ca să nu se învechească. Iar atmosfera este foarte caldă, exact ca la noi acasă. Se întâlnesc în familie, mănâncă, vorbesc, râd…ne asemănăm foarte mult din acest punct de vedere. De aceea îmi este şi uşor să trăiesc aici, diferenţele culturale nu sunt mari ca să te simţi stingher sau neputincios iar italiana se învaţă repede. Iar cu familia vorbeşti mereu pe messenger sau Skype…la asta ne suplineşte tehnica modernă.

Împreună cu prietenii am revăzut şi locuri dragi din Messina de nord, localitatea Torre Faro de la Capul Peloro, punctul cel mai apropiat de Strâmtoarea Messina care face trecere spre Reggio Calabria din Italia, o mică localitate de pescari, boemă şi liniştită. Am băut o Granita cu lămâie şi căpşuni, băutura răcoritoare tradiţională, ne-am plimbat pe plaja superbă, am respirat aerul curat dintre cele două mări, Tireniană şi Ioniană (care se întâlnesc chiar în Strâmtoarea Mesina), am povestit despre tradiţiile catolice de Paşti care se apropie, 31 martie, şi mi-au explicat cum petrec mesinezii sărbătorile pascale.

De fapt duminica aceasta a fost Duminica Floriilor, Domenica delle Palme, şi am luat parte la serviciul religios pentru a vedea cum îşi desfăşoară tradiţiile pascale. Foarte aproape de casa mea am o biserică foarte frumoasă unde am fost şi am luat ramuri de măslin (ei nu folosesc ca noi salcie) şi frunze de palmier, care sunt tradiţionale. De aici, după o scurtă binecuvântare şi cuvântare a preoţilor, s-a plecat în procesiune (pe stradă, cu enoriaşii, către o altă biserică, Santuario Parrochia S. Maria del Carmine, unde a vut loc slujba propriu-zisă care a durat o oră. Se roagă împreună, cântă (orga este superbă!), se miruiesc, preotul ţine predica, ca şi la noi. Însă a fost o experienţă diferită în catedrala lor înaltă cu acustică perfectă şi plină de oameni!

Acasă, la prânz, după slujbă ne-am delectat iarăşi gătind mâncare tradiţională. De această dată anghinare cu usturoi (carciofi con alio) şi paste cu sos, şi evident, tort de biscuiţi cu finetti (Torta Pan di Stelle).

Săptămâna viitoare mă aşteaptă noi aventuri, in Reggio Calabria-Italia, unde voi petrece Paştele alături de colegele mele de apartament şi familia lor şi unde se anunţă un week-end plin de lucruri minunate. Impresii, după…..

Torre Faro si stamtoarea Mesina
Farul de pe coasta italiana, Reggio Calabria
Granita
Torre Faro-satul
Catedrala Cristo Re- Messina
Biserica-templu din Piazza del Popolo
Ramuri de maslin pentru Florii
Frunze de palmier pentru Florii
Cuvantul preotului in fata bisericii
Procesiunea pana la biserica unde se oficiaza slujba
Slujba de Florii
Anghinare cu usturoi
Impartasania (Eucaristia)

2 comentarii la „Potpourri si a treia saptamana in Sicilia”

1. Nicolau Meri wrote: „Ana, ma bucur pentru tine ca ai asemenea experiente frumoase! Iti doresc mult bine si iti urmaresc postarile ca sunt f. interesante. Te pup! Sa vii cu multe mirodenii acasa, poate reusim si noi sa bem un iaurt impreuna…”